Vi har valgt å kalle årets prosjekt,
«Lekeplasser tilrettelagt for barn og foreldre med
funksjonsvariasjon»
I følge FN’s barnekonvensjon har alle barn rett til å
· Delta i lek, fritidsaktiviteter, kunst og kulturliv
· Være selvstendig og aktiv deltagende i samfunnet – uavhengig av funksjonsevne.
Jeg hadde hørt nyss om løvemammaene, en diagnoseuavhengig
organisasjon som jobber med opplysning, og ikke minst å forbedre rettigheter og
muligheter for barn og unge med sykdom og funksjonsvariasjon. Vi skylder dem en
stor takk for nyttig informasjon og hjelp!
Lekeplasser tilrettelagt for funksjonsvariasjon er en stor
mangelvare, også i vår kommune. Dette er en gruppe mennesker som ofte blir
glemt og som derfor blir tilskuere til leken i stedet for deltakere. Det finnes
knapt lekeplasser med lekeapparater tilpasset barn, for eksempel i rullestol.
Eksempler på tilrettelegging kan være rullestoltilpassede
lekeapparater som karuseller, husker og tilpassede bord der en kommer inntil
bordet med rullestolbrukere.
Hvorfor skal barn med funksjonsvariasjon bare måtte se på
når vi i dag vet at det finnes et uttal av muligheter.
Dette gjelder ikke bare barn, men foreldre som sitter i
rullestol, og som ikke kan leke med barna sine.
Hurum Rotary Klubb valgte å gå for å plassere ut tre stk
tilpassede bord der en kommer inntil bordet med rullestol.
Vi ønsket å plassere ut bordene henholdsvis på;
Bystranda, Sætre
Freyborg, Storsand
Apotekstranda,Tofte
Hvert av bordene vil bli merket med rotaryhjulet.
Planlegging og utplassering vil foregå i samarbeid med Asker
kommune, og de enkelte vel
Jan Erik Svendsberget
Prosjektleder
Klubbprosjektet: Pasientsykkel
til Hurum Helsehus. Åpning høst 2021.
Oppstart arbeid: Sommer 2018.
Pasientsykkelen ble overlevert til Asker kommune 24.november 2021.
Komiteen som har jobbet i over
3. år har bestått av:
Iver Thorn Wittussen. Kjentmann.
Lars Koløen. Økonomi.
Kjell-Erik Werge Johansen. Prosjektleder.
Bistand av:
Svein Gunnerud. Kunstner.
Per Otto Andersen. District kontakt.
Jan Erik Svendsberget. Trykker.
Kort beskrivelse av jobben:
Vi var tidlig oppmerksomme på at dette prosjektet ville strekke seg over lang tid. Sammenslåing av Hurum og Asker kommuner ville underveis medføre endring av eiere og administrasjon av Hurum Helsehus. Av den grunn avklarte vi med Hurum kom. om de ville ta imot gaven. Det ville de. Vi utferdiget et dokument med underskrift av Presidenten hvor det stod at vi ville gi en Pasientsykkel til åpningen av Hurum Helsehus. Dokumentet ble personlig levert til Rådmann med ønske om at det ikke ville bli glemt.
Vi startet med 0 kr. i kassa. Budsjettet var på kr. 90 000. Det var ca 38 måneder til levering. Vi holdt jevnlige komite møter og orienterte alle berørte parter om viktige avgjørelser. En stor oppgave var å holde entusiasmen og troen på Klubbprosjektet oppe, og ikke glemt i den lange perioden til levering. Vi overtalte styret til å gi prosjektet penger fra vinlotteriet, pakkeauksjon, grasrotandel og tilbakebetaling fra NORFO. Totalt ble det kr. 51 939. Per Otto søkte distriktet om District Grant. Totalt ble det kr. 15 962. Etter anbudskonkurranse bestemte vi oss for Hurum Sport som leverandør. Så kom Pandemien i mars 2020. Alle planer ble stoppet, og NOK. sank drastisk i forhold til euro. Pasientsykkelen ble laget/montert i Danmark. Vi fikk rede på at det stod en sykkel hos leverandøren i Oslo. Den hadde den prisen som Hurum Sport hadde gitt oss. Leverandøren hadde gitt beskjed om at de neste syklene som kom til lager hadde ny pris. Vi bestemte oss for å kjøpe sykkelen som stod i Oslo selv om det var over ett år til overlevering. Vi fikk låne det manglende beløp av klubbkassen. Sykkelen ble kjøpt og plassert på Vingården tørt, trykt og forsikret. I Pandemipanikk ble det bestemt at vi skulle lage et Andelsbevis pålydende kr. 100. Svein laget et fenomenalt utkast til Andelsbevis som vi godkjente. Jan Erik fikk trykket opp 350 stk. gratis på et hemmelig sted. Vi håpet og ønsket at medlemmene skulle kjøpe til seg selv, venner og selge til kjente. Det ble vellykket. Totalt kr. 36 600. Sykkelen ble dekorert med Rotary logo. En strevsom jobb.
Så kom den store dagen 24. november 2021. Noe forsinket. Åpningen av Hurum bo- og omsorgssenter. Stedet hadde skiftet navn underveis. Vi hadde forberedt oss godt. Sykkelen var på plass med hjelmer og refleksvester påtrykt Rotary logo, dokumenter til overlevering og et innrammet bevis til å henge på veggen på at sykkelen var gitt av Hurum Rotary Klubb. Presidenten holdt en strålende tale og gratulerte Asker kommune med huset og gaven. Ordfører Lene Conradi var så sporty at hun gikk på sykkelen og syklet rundt i rommet og ut på parkerings plassen og inn igjen. Dette til stor jubel. Det ble gitt en kort orientering til teknisk personell fra Asker kommune. Pasientsykkelen er nå overlevert som gave til Asker Kommune. Rotary Norden har fått bilder og en tekst som vil komme i januar nr. 2022.
Økonomisk klarte vi oss bra. Styret ettergav lånet på kr. 10 000. Prosjektkontoen er på kr. 21.718. Komiteen anser jobben for utført og ber om at komiteen avsluttes.
Takk for oss. 30.11.2021.
Kjell-Erik
Werge Johansen.
Prosjektleder.
Presidentskifte 21.06.2021
PHF til Arne Hjort og Lars Koløen. Årets rotarianer Magne Myhrene i midten
Pasientsykkel for 2 pasienter til det
nye Helsehuset som Hurum kommune
skal oppføre på Filtvet.
Helsehuset er tiltenk pasienter fra
nåværende institusjoner i Hurum kommune.
Overlevering sommeren 2021.
Offisielt navn er: Hurum Helsehus.
Arbeidsdokumentet
er det forprosjektdokumentet, vedlagt, som ble godkjent i styremøte 29.10.18,
med de tillegg som nevnes her.
HURUM 10. DESEMBER 2018.
Vedtekter for Hurum Rotary Klubb
Vedtatt på
medlemsmøte 19.10.2020
Paragraf
1 Definisjoner
Styre: Styret i
Hurum Rotary Klubb
Styremedlem: Et medlem av styret i
klubben
Medlem: Et ordinært
medlem (ikke æresmedlem)
Beslutningsdyktighet: Minstetallet av medlemmer tilstede
ved avstemming
-
Medlemsmøter:
1/3 av klubbens medlemmer
-
Styremøter:
Et flertall av styrets medlemmer
RI: Rotary
International
År: 12-månedersperioden
som starter 1. juli
Paragraf
2 Styre
Styrende
organ for klubben er styret med følgende sammensetning: President, neste president, sekretær, kasserer og sist avgåtte
president.
Paragraf
3 Valg og varighet av tjenestetid
Punkt 1
En måned før
valget på årsmøte nominerer medlemmene kandidater til vervene som innkommende
president, sekretær og kasserer i det påfølgende rotaryår.
Punkt 2
Er det
foreslått flere kandidater til samme verv skal valget skje skriftlig.
Punkt 3
Hvis en
tillitsvalgt eller styremedlem fratrer sitt verv, vil de gjenværende styremedlemmene
utpeke en erstatter.
Punkt 4
Hvis en påtenkt, men ikke tiltrådt tillitsvalgt eller styremedlem fratrer sin posisjon utpeker de gjenværende medlemmer av det påtenkte styret en erstatter.
Punkt 5
Valgperioden
er ett år for president. Sekretær og kasserer kan gjenvelges.
Paragraf 4
De tillitsvalgtes plikter
Punkt 1 Presidenten leder klubb- og
styremøter
Punkt 2 Sist avgåtte president gjør tjeneste som styremedlem og
leder klubbens møter når presidenten har fravær.
Punkt 3 Innkommende president forbereder sitt presidentår og gjør
tjeneste som styremedlem. Han leder klubbens møter når presidenten og avgåtte
president har fravær.
Punkt 4 Sekretæren har ansvar for medlems- og frammøteoversikten.
Punkt 5 Kassereren har ansvaret for alle klubbens økonomiske
forhold.
Paragraf 5 Møter
Punkt 1 Årsmøte
Klubbens
årsmøte skal holdes på siste møte i november for valg av tillitsvalgte som skal
tjenestegjøre i neste rotaryår. Regnskap for foregående år framlegges for
godkjennelse.
Punkt 2 Klubbmøter
Klubbens
klubbmøter avholdes mandager kl 19.00 – kl 20.00. Endringer eller avlysing av
et regulært møte skal gis alle medlemmer i god tid og annonseres på klubbens
hjemmeside.
Punkt 3 Styremøter
Styremøter
holdes når presidenten eller to styremedlemmer krever det.
Paragraf 6 Kontingent
Den årlige kontingenten er kr 2.600.- og betales halvårlig. Kontingenten kan endres i henhold til generell prisendring. Årskontingenten inkluderer avgiften til RI, abonnement på Rotary Norden, kontingent til distriktet, kontingent til klubben og eventuelt andre pålagte kontingenter til RI eller distriktet.
Paragraf
7 Avstemmingsregler
Avstemninger
i klubben skal foregå med muntlig stemmegivning eller håndsopprekning unntatt
ved valg av tillitsvalgte og styremedlemmer som velges med skriftlig
stemmegivning når flere enn en er nominert.
Styret kan kreve skriftlig votering ved avstemning av enkelte
resolusjoner.
Paragraf
8 Komiteer
Klubben har
følgende komiteer:
Komite 1 TRF International-/prosjekt- og
samfunnskomiteen
Komite 2 Program- og arrangementskomiteen
Komite 3 Kommunikasjonskomiteen
Komite 4 Klubbtjenesten
Komite 5 komite for klubbprosjekter
Punkt 1 Klubbkomiteene samordner sine
aktiviteter for å nå klubbens mål.
Punkt 2 Presidenten er selvskreven medlem av alle komiteer og har
de samme rettigheter som øvrige komitemedlemmer.
Punkt 3 Komiteleder er ansvarlig for de regulære møter og
aktiviteter i komiteen, har tilsyn med og koordinerer dens arbeid og gir
rapport til styret om alle komiteens aktiviteter.
Paragraf 9 Finanser
Punkt 1 Før hvert regnskapsår starter skal påtroppende styre
utarbeide et årsbudsjett over forventede utgifter og inntekter.
Punkt 2 Kassereren skal sette klubbens midler i en bank som styret
velger, delt i 2 konti, en for klubbaktiviteter og en for tjenesteprosjekter.
Punkt 3 Regninger skal betales av kassereren eller en annen
autorisert tillitsvalgt og attesteres av presidenten eller 2 andre
tillitsvalgte eller styremedlemmer.
Punkt 4 En kvalifisert person skal en gang i året gjennomgå alle
finansielle transaksjoner.
Punkt 5 Klubbmedlemmene skal på årsmøte få innsyn i klubbens
regnskap for foregående rotaryår.
Punkt 6 Klubbens regnskapsår går fra 1. juli til 30. juni.
Paragraf 10 Regler for valg av
medlemmer
Punkt 1 Et medlem foreslår for styret en kandidat til medlem av
klubben, eller en annen klubb foreslår et tidligere medlem til overføring.
Punkt 2 Styret informerer klubbens medlemmer om forslaget på
e-post med 10 dagers frist for mulige innsigelser.
Punkt 3 Styret godkjenner eller avslår kandidatens medlemskap og
meddeler forslagstilleren sin beslutning.
Punkt 4 Forslag til nye medlemmer behandles konfidensielt innen
klubben til styrets beslutning foreligger.
Paragraf 11 Endringer
Disse vedtektene kan endres på et hvilket som helst regulært
klubbmøte. Endring krever at skriftlig melding er sendt klubbens medlemmer
minst 10 dager før møtet, at møtet er beslutningsdyktig og at to tredjedeler av
avgitte stemmer støtter endringen.