KLUBBEN / OM KLUBBEN

Google
Kartdata ©2024
Kartdata ©2024

om klubben

Hurum Rotary klubb ble etablert i 7. april 1977

Fadderklubb er Røyken RK


Klubben har pr. 23. apr. 2023 15 medlemmer. 


  KLUBBPROSJEKT: 2022 – 2023 +2003-2004

Vi har valgt å kalle  prosjektene,

                «Lekeplasser tilrettelagt for barn og foreldre med funksjonsvariasjon»

I følge FN’s barnekonvensjon har alle barn rett til å

·         Delta i lek, fritidsaktiviteter, kunst og kulturliv

·         Være selvstendig og aktiv deltagende i samfunnet – uavhengig av funksjonsevne.

Jeg hadde hørt nyss om løvemammaene, en diagnoseuavhengig organisasjon som jobber med opplysning, og ikke minst å forbedre rettigheter og muligheter for barn og unge med sykdom og funksjonsvariasjon. Vi skylder dem en stor takk for nyttig informasjon og hjelp!

Lekeplasser tilrettelagt for funksjonsvariasjon er en stor mangelvare, også i vår kommune. Dette er en gruppe mennesker som ofte blir glemt og som derfor blir tilskuere til leken i stedet for deltakere. Det finnes knapt lekeplasser med lekeapparater tilpasset barn, for eksempel i rullestol.

Eksempler på tilrettelegging kan være rullestoltilpassede lekeapparater som karuseller, husker og tilpassede bord der en kommer inntil bordet med rullestolbrukere.

Hvorfor skal barn med funksjonsvariasjon bare måtte se på når vi i dag vet at det finnes et uttal av muligheter.

Dette gjelder ikke bare barn, men foreldre som sitter i rullestol, og som ikke kan leke med barna sine.

Hurum Rotary Klubb valgte å gå i 2022-23 for å plassere ut tre stk tilpassede bord der en kommer inntil bordet med rullestol.

 De ble plassert ut på henholdsvis ;      

 Bystranda, Sætre

 Freyborg, Storsand 

Apotekstranda,Tofte 

 I 2023-24ble borden plassert ut på

Apotekerstranda, Tofte

 Holmsbu

Sætre (Hvilebenk)                                                                                                                                                             

Hvert av bordene vil bli merket med rotaryhjulet.

Planlegging og utplassering har foregå i samarbeid med Asker kommune, og de enkelte vel

 Jan Erik Svendsberget

Prosjektleder









KLUBBPROSJEKT: PASIENTSYKKEL. 2018 – 2021.






Pasientsykkelen ble høytidelig overlevert fra Hurum Rotary 24.11.2021

Klubbprosjektet: Pasientsykkel til Hurum Helsehus. Åpning høst 2021.

                           Oppstart arbeid: Sommer 2018.  

Pasientsykkelen ble overlevert til Asker kommune 24.november 2021. 

Komiteen som har jobbet i over 3. år har bestått av:

         Iver Thorn Wittussen. Kjentmann.

         Lars Koløen. Økonomi.

         Kjell-Erik Werge Johansen. Prosjektleder.

Bistand av:

         Svein Gunnerud. Kunstner.

         Per Otto Andersen. District kontakt.

         Jan Erik Svendsberget. Trykker. 

Kort beskrivelse av jobben:

Vi var tidlig oppmerksomme på at dette prosjektet ville strekke seg over lang tid. Sammenslåing av Hurum og Asker kommuner ville underveis medføre endring av eiere og administrasjon av Hurum Helsehus. Av den grunn avklarte vi med Hurum kom. om de ville ta imot gaven. Det ville de. Vi utferdiget et dokument med underskrift av Presidenten hvor det stod at vi ville gi en Pasientsykkel til åpningen av Hurum Helsehus. Dokumentet ble personlig levert til Rådmann med ønske om at det ikke ville bli glemt. 

Vi startet med 0 kr. i kassa. Budsjettet var på kr. 90 000. Det var ca 38 måneder til levering. Vi holdt jevnlige komite møter og orienterte alle berørte parter om viktige avgjørelser. En stor oppgave var å holde entusiasmen og troen på Klubbprosjektet oppe, og ikke glemt i den lange perioden til levering. Vi overtalte styret til å gi prosjektet penger fra vinlotteriet, pakkeauksjon, grasrotandel og tilbakebetaling fra NORFO. Totalt ble det kr. 51 939. Per Otto søkte distriktet om District Grant. Totalt ble det kr. 15 962. Etter anbudskonkurranse bestemte vi oss for Hurum Sport som leverandør. Så kom Pandemien i mars 2020. Alle planer ble stoppet, og NOK. sank drastisk i forhold til euro. Pasientsykkelen ble laget/montert i Danmark. Vi fikk rede på at det stod en sykkel hos leverandøren i Oslo. Den hadde den prisen som Hurum Sport hadde gitt oss. Leverandøren hadde gitt beskjed om at de neste syklene som kom til lager hadde ny pris. Vi bestemte oss for å kjøpe sykkelen som stod i Oslo selv om det var over ett år til overlevering. Vi fikk låne det manglende beløp av klubbkassen. Sykkelen ble kjøpt og plassert på Vingården tørt, trykt og forsikret. I Pandemipanikk ble det bestemt at vi skulle lage et Andelsbevis pålydende kr. 100. Svein laget et fenomenalt utkast til Andelsbevis som vi godkjente. Jan Erik fikk trykket opp 350 stk. gratis på et hemmelig sted. Vi håpet og ønsket at medlemmene skulle kjøpe til seg selv, venner og selge til kjente. Det ble vellykket. Totalt kr. 36 600. Sykkelen ble dekorert med Rotary logo. En strevsom jobb.

Så kom den store dagen 24. november 2021. Noe forsinket. Åpningen av Hurum bo- og omsorgssenter. Stedet hadde skiftet navn underveis. Vi hadde forberedt oss godt. Sykkelen var på plass med hjelmer og refleksvester påtrykt Rotary logo, dokumenter til overlevering og et innrammet bevis til å henge på veggen på at sykkelen var gitt av Hurum Rotary Klubb. Presidenten holdt en strålende tale og gratulerte Asker kommune med huset og gaven. Ordfører Lene Conradi var så sporty at hun gikk på sykkelen og syklet rundt i rommet og ut på parkerings plassen og inn igjen. Dette til stor jubel. Det ble gitt en kort orientering til teknisk personell fra Asker kommune. Pasientsykkelen er nå overlevert som gave til Asker Kommune. Rotary Norden har fått bilder og en tekst som vil komme i januar nr. 2022. 

Økonomisk klarte vi oss bra. Styret ettergav lånet på kr. 10 000. Prosjektkontoen er på kr. 21.718. Komiteen anser jobben for utført og ber om at komiteen avsluttes. 

Takk for oss. 30.11.2021. 

Kjell-Erik Werge Johansen.

Prosjektleder. 

 Presidentskifte 21.06.2021




PHF til Arne Hjort og Lars Koløen. Årets rotarianer Magne Myhrene i midten



 ARBEIDSKOMITE FOR KLUBBPROSJEKT. 29.10.18

 Det er i dag konstituert en arbeidskomite som skal ha det fulle ansvar for å gjennomføre klubbprosjektet:

         Pasientsykkel for 2 pasienter til det nye Helsehuset som Hurum         kommune skal oppføre på Filtvet.

         Helsehuset er tiltenk pasienter fra nåværende institusjoner i Hurum    kommune.

         Overlevering sommeren 2021.

         Offisielt navn er: Hurum Helsehus.

Arbeidsdokumentet er det forprosjektdokumentet, vedlagt, som ble godkjent i styremøte 29.10.18, med de tillegg som nevnes her.

 

                         HURUM 10. DESEMBER 2018.

 





Bildene over er fra oppstarten høsten 2019 samt skisse over det planlagte helsehuset.


STATUS HURUM HELSEHUS PR. 12. DESEMBER 2020:









Vedtekter for Hurum Rotary Klubb

Vedtatt på medlemsmøte 19.10.2020

 

Paragraf 1 Definisjoner

Styre:                                      Styret i Hurum Rotary Klubb

Styremedlem:                         Et medlem av styret i klubben

Medlem:                                 Et ordinært medlem (ikke æresmedlem)

Beslutningsdyktighet:             Minstetallet av medlemmer tilstede ved avstemming

-          Medlemsmøter: 1/3 av klubbens medlemmer

-          Styremøter: Et flertall av styrets medlemmer

RI:                                           Rotary International

År:                                           12-månedersperioden som starter 1. juli

 

Paragraf 2 Styre

Styrende organ for klubben er styret med følgende sammensetning: President, neste  president, sekretær, kasserer og sist avgåtte president.

 

Paragraf 3 Valg og varighet av tjenestetid

Punkt 1

En måned før valget på årsmøte nominerer medlemmene kandidater til vervene som innkommende president, sekretær og kasserer i det påfølgende rotaryår.

Punkt 2

Er det foreslått flere kandidater til samme verv skal valget skje skriftlig.

Punkt 3

Hvis en tillitsvalgt eller styremedlem fratrer sitt verv, vil de gjenværende styremedlemmene utpeke en erstatter.

Punkt 4

Hvis en påtenkt, men ikke tiltrådt tillitsvalgt eller styremedlem fratrer sin posisjon utpeker de gjenværende medlemmer av det påtenkte styret en erstatter. 

Punkt 5

Valgperioden er ett år for president. Sekretær og kasserer kan gjenvelges.

 

Paragraf 4 De tillitsvalgtes plikter

Punkt 1           Presidenten leder klubb- og styremøter

Punkt 2           Sist avgåtte president gjør tjeneste som styremedlem og leder klubbens møter når presidenten har fravær.

Punkt 3           Innkommende president forbereder sitt presidentår og gjør tjeneste som styremedlem. Han leder klubbens møter når presidenten og avgåtte president har fravær.

Punkt 4           Sekretæren har ansvar for medlems- og frammøteoversikten.

Punkt 5           Kassereren har ansvaret for alle klubbens økonomiske forhold.

 

Paragraf 5 Møter

Punkt 1           Årsmøte

                        Klubbens årsmøte skal holdes på siste møte i november for valg av tillitsvalgte som skal tjenestegjøre i neste rotaryår. Regnskap for foregående år framlegges for godkjennelse.

Punkt 2           Klubbmøter    

                        Klubbens klubbmøter avholdes mandager kl 19.00 – kl 20.00. Endringer eller avlysing av et regulært møte skal gis alle medlemmer i god tid og annonseres på klubbens hjemmeside.

Punkt 3           Styremøter

                        Styremøter holdes når presidenten eller to styremedlemmer krever det.

 

Paragraf 6 Kontingent

Den årlige kontingenten er kr 2.600.- og betales halvårlig. Kontingenten kan endres i henhold til generell prisendring. Årskontingenten inkluderer avgiften til RI, abonnement på Rotary Norden, kontingent til distriktet, kontingent til klubben og eventuelt andre pålagte kontingenter til RI eller distriktet.


Paragraf 7 Avstemmingsregler

Avstemninger i klubben skal foregå med muntlig stemmegivning eller håndsopprekning unntatt ved valg av tillitsvalgte og styremedlemmer som velges med skriftlig stemmegivning når flere enn en er nominert.  Styret kan kreve skriftlig votering ved avstemning av enkelte resolusjoner.

 

Paragraf 8 Komiteer

Klubben har følgende komiteer:

Komite 1         TRF International-/prosjekt- og samfunnskomiteen

Komite 2         Program- og arrangementskomiteen

Komite 3         Kommunikasjonskomiteen

Komite 4         Klubbtjenesten

Komite 5         komite for klubbprosjekter

Punkt 1           Klubbkomiteene samordner sine aktiviteter for å nå klubbens mål.

Punkt 2           Presidenten er selvskreven medlem av alle komiteer og har de samme rettigheter som øvrige komitemedlemmer.

Punkt 3           Komiteleder er ansvarlig for de regulære møter og aktiviteter i komiteen, har tilsyn med og koordinerer dens arbeid og gir rapport til styret om alle komiteens aktiviteter.

 

Paragraf 9 Finanser

Punkt 1           Før hvert regnskapsår starter skal påtroppende styre utarbeide et årsbudsjett over forventede utgifter og inntekter.

Punkt 2           Kassereren skal sette klubbens midler i en bank som styret velger, delt i 2 konti, en for klubbaktiviteter og en for tjenesteprosjekter.

Punkt 3           Regninger skal betales av kassereren eller en annen autorisert tillitsvalgt og attesteres av presidenten eller 2 andre tillitsvalgte eller styremedlemmer.

Punkt 4           En kvalifisert person skal en gang i året gjennomgå alle finansielle transaksjoner.

Punkt 5           Klubbmedlemmene skal på årsmøte få innsyn i klubbens regnskap for foregående rotaryår.

Punkt 6           Klubbens regnskapsår går fra 1. juli til 30. juni.


Paragraf 10 Regler for valg av medlemmer

Punkt 1           Et medlem foreslår for styret en kandidat til medlem av klubben, eller en annen klubb foreslår et tidligere medlem til overføring.

Punkt 2           Styret informerer klubbens medlemmer om forslaget på e-post med 10 dagers frist for mulige innsigelser.

Punkt 3           Styret godkjenner eller avslår kandidatens medlemskap og meddeler forslagstilleren sin beslutning.

Punkt 4           Forslag til nye medlemmer behandles konfidensielt innen klubben til styrets beslutning foreligger.

 

Paragraf 11 Endringer

Disse vedtektene kan endres på et hvilket som helst regulært klubbmøte. Endring krever at skriftlig melding er sendt klubbens medlemmer minst 10 dager før møtet, at møtet er beslutningsdyktig og at to tredjedeler av avgitte stemmer støtter endringen.

 

 








 Sosiale medier

Møteinformasjon

Møtested: Innbyggertorget
Adresse: Nordre Sætre vei 1
Postnummer: 3475
Sted: Sætre
Land: NO
Møtedag: Mandag
Møtetid: 18:30
Møtespråk: no
Møtedetaljer: 18.30-19.30

Place content here

Møtearkiv fra
før August 2022



rotary lenker

Nyheter fra
rotary INTERNATIONAL:

Loading RSS...

Nytt fra Rotary i Norge

Loading RSS...

District - Rotary RSS

Loading RSS...